 |
| Update |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leiden&Partners Update
november 2025 |
| November brengt opnieuw inspiratie in de Stad van Ontdekkingen. In deze periode vol ontmoeting, creativiteit en samenwerking kijken we naar de initiatieven die Leiden verbinden en versterken. Van onze aanwezigheid bij ICCA in Porto tot een positieve terugblik op de Proef de Streekdagen én het succes van I Ask Leiden, waarmee we inwoners en bezoekers op een slimme en toegankelijke manier verder helpen. Lees verder voor de hoogtepunten van deze maand. |
|
|
|
|
|
|
| |
 |
| ICCA-congres in Porto |
|
Deze maand vertegenwoordigde Miranda Geerlings, manager Leiden Convention Bureau, Leiden tijdens het ICCA congres in Porto, Portugal.
Als compacte stad omarmt Leiden al jaren het model van multi-venue congressen die volledig te voet bereikbaar zijn. Tijdens het internationale ICCA congres in Porto werd deze werkwijze aangeduid als succesvolle manier van congressen organiseren. Korte afstanden, iconische locaties en waardevolle ontmoetingen; precies zo organiseren we internationale congressen in Leiden. |
|
|
|
|
|
|
|
| Tis Maar Eens Per Jaar |
|
In deze film volgen de filmmakers vier Leidenaren in aanloop naar en tijdens de 450e viering van Leidens Ontzet. De docu heeft al meer dan 12.000 bezoekers ontvangen in Bioscopen Leiden. Leiden&Partners is trotse communicatiepartner van de docu. Het is een verhaal over de kracht van traditie. Het International Centre nodigde internationals uit om samen de versie met Engelse ondertiteling te kijken. Dat resulteerde in een middag met enthousiasme over Leidens meest gekoesterde traditie en was tegelijkertijd een mooi moment om Nederlands en Leids te leren spreken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Gamification een hit |
| Tijdens onze jaarlijkse FAMtrip ontdekten (inter)nationale eventplanners Leiden op een nieuwe manier met de interactieve Leiden Game van Bizon Events. Van inspirerende sessies bij PLNT tot historische locaties zoals de Leidse Schouwburg, Pieterskerk en Young Rembrandt Studio stond de dag in het teken van ontdekken, verbinden en beleven. Gamification is een trend die we in de stad goed kunnen toepassen voor zakelijke evenementen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Leiden steeds meer bekend als museumstad |
| Al jaren werken Leidse musea en Leiden&Partners samen aan de profilering van Leiden als museumstad door een collectieve Cultuurcampagne bij DPG media met titels als Libelle, VTwonen en Donald Duck. Naast een bereik van bijna 18 miljoen lezers in 2025 zien we ook door onderzoek dat Leiden steeds meer gezien wordt als museum- en cultuurstad. De resultaten dragen bij aan imagoversterking en conversie, en laten een verhoogde intentie zien van de doelgroep om de stad te bezoeken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| IBTM World 2025 |
| Onze collega’s Yara Kranenburg en Miranda Geerlings hebben deze maand Leiden en onze stadspartners met trots vertegenwoordigd op IBTM World 2025 in Barcelona. Dit evenement brengt event professionals van over de hele wereld samen en biedt ons de kans om het unieke verhaal van Leiden te delen. Een stad waar wetenschap en cultuur samenkomen in een bijzondere setting, perfect voor evenementen en zakelijke bijeenkomsten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Winter Wonder Weken Leiden |
De sfeerverlichting in de binnenstad straalt, Sinterklaas is ingetrokken in zijn Leidse verblijf in de Waag, de Drijvende IJsbaan wordt weer op de grachten geplaatst en de Nostalgische Kerstmarkt wordt dit jaar uitgebreid. Met de multimediale wintercampagne trakteren we bewoners en bezoekers op een sfeervolle decembermaand vol activiteiten.
Ook bijdragen aan deze campagne door op je website of social kanalen Winter Wonder Weken uit te lichten? Er is een toolkit met logo, banner en afbeeldingen beschikbaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Nieuwe Proef de Streek Boxen |
Ontdek de vernieuwde Proef de Streek BOX! Een samenwerking met Brouwerij Pronck en regionale makers. Volop échte streekproducten, zoals Katwijkse Knip, Leidse Kaas uit Warmond, kruidkoek uit Oegstgeest en biologisch sap uit Wassenaar. De opbrengsten gaan volledig naar deelnemende lokale makers. Bestel nu een verrassend lekker cadeau voor collega’s of vrienden en steun streekproducenten.
Deze productontwikkeling komt vooruit uit de regiocampagne Streek van Verrassingen waar zes gemeenten, waaronder Leiden, aan samenwerken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Leids Cabaret Festival |
|
De 46e editie van het Leids Cabaret Festival werd deze week symbolisch geopend bij Studentenvereniging Augustinus met een 'Stand-up Comedy Night.’
Van audities tot een weekend lang werken met topregisseurs naar een waanzinnige week in de Leidse Schouwburg en optreden voor ruim 500 man publiek en een jury. Dat is het avontuur voor nieuwe cabarettalenten. Leiden&Partners is trotse partner van het festival. Met de finaletour in Nederlandse theaters zetten we Leiden met dit festival op de kaart. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| New Dutch filmt bij MIMETAS |
| Op donderdag 11 december wordt er gefilmd bij MIMETAS Leiden. In een korte, pakkende video wordt het baanbrekende onderzoek van MIMETAS vastgelegd en toegelicht. De video is onderdeel van de activiteiten binnen de New Dutch beweging om Nederlandse innovaties in de etalage te zetten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| I Ask Leiden verrijkt bezoekerservaring |
|
I ask Leiden, de chatbot van Leiden&Partners, fungeert als digitale VVV en verwerkte in de eerste acht maanden ruim 21.000 berichten in 58 talen en biedt 24/7 inspiratie voor bewoners, bezoekers en ondernemers. Een krachtig voorbeeld van hoe AI de bezoekerservaring vernieuwt. Plaats als ondernemer met gemak deze chatbot op je website, reserveringsbevestiging of andere online kanalen via onderstaande toolkit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| New York Times lovend over Leiden |
Leiden schittert internationaal dankzij een uitgebreid artikel in The New York Times, waarin de stad omschreven wordt als “the Oxford of the Netherlands”. De redacteur benadrukt Leidens mix van wetenschap, geschiedenis en creativiteit en prijst haar charme.
Van Descartes tot Einstein vonden denkers hier inspiratie. De aandacht onderstreept wat Leiden uniek maakt: een stad die klein oogt, maar groots denkt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Terugblik Proef de Streekdagen |
| Op 8 en 9 november stond de Streek van Verrassingen in het teken van proeven en ontmoeten, tijdens de tweede editie van de Proef de Streekdagen. Meer dan 30 lokale ondernemers en organisaties, van restaurants en fietsverhuurders tot musea en boerderijen – openden hun deuren voor regiobewoners. De open dagen brachten niet alleen bezoekers dichter bij lokale producten, maar versterkten op een leuke manier ook de verbinding tussen stad en ommeland. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|