 |
| Update |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leiden&Partners Update
oktober 2025 |
| De herfst brengt volop inspiratie in de Stad van Ontdekkingen. In deze periode vol kunst, cultuur en samenwerking kijken we naar de vele initiatieven die Leiden verbinden en versterken. Van de Nacht van Ontdekkingen en het Leiden International Film Festival tot vernieuwende campagnes, duurzame projecten en de titel van Nationale Onderwijsstad 2025. Samen bouwen we verder aan een stad die blijft verrassen en inspireren. Lees verder voor de hoogtepunten van deze maand. |
|
|
|
|
|
|
| |
| Terugblik Nacht van Ontdekkingen |
De afgelopen editie van 20 september trok zo’n 3.000 bezoekers. Het was een ontdekkingsreis naar jonge onderzoekers, kunstenaars en makers via optredens, exposities en lezingen.
De Nacht is onderdeel van de Days of Art&Science. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Leidse musea in de spotlight |
Met een nationale cultuurcampagne zet Leiden&Partners samen met de musea de stad als museumstad in de schijnwerpers en laat zien dat Leiden dé culturele bestemming is voor ieder seizoen. Dit jaar zijn er achttien uitingen in titels als Margriet, Libelle, Donald Duck en vtwonen, met een miljoenenbereik door heel Nederland.
In december verschijnt een zes pagina grote Leiden special in Libelle.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| IBTM World |
Onze collega’s Yara Kranenburg en Miranda Geerlings vertegenwoordigen van 18 tot en met 20 november met trots Leiden en onze stadspartners op IBTM World 2025 in Barcelona. IBTM staat voor Incentives, Business Travel & Meetings en brengt eventprofessionals van over de hele wereld samen.
Deze internationale beurs biedt ons een geweldige kans om het unieke verhaal van Leiden te delen en onze stad als inspirerende congresbestemming onder de aandacht te brengen. Ben jij ook van plan om de beurs te bezoeken? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Tis maar eens per jaar |
| Wat een prachtige documentaire over het Leidens Onzet! Een documentaire gemaakt door Vince de Jong (regie), Michiel Voogt (camera) en Thimaud de Driesen (montage), met ondersteuning van een heleboel sponsors en partners, waaronder de Gemeente Leiden, de 3 October Vereeniging en Leiden&Partners. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Leiden International Film Festival |
Van 9 tot en met 19 oktober vindt de 20e editie van het Leiden International Film Festival (LIFF) plaats, inmiddels één van de belangrijkste filmfestivals van Nederland. Elf dagen lang staat Leiden in het teken van premières, bijzondere vertoningen en internationale ontmoetingen.
Leiden&Partners ondersteunt stadsbrede culturele evenementen, zoals het Leids Cabaret Festival, de Leidse Rembrandtdagen en ook LIFF. Als partners dragen we niet alleen financieel bij, maar ook aan marketingcommunicatie van het filmfestival. |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Regionale fietscampagne |
Twee fietscaravans in een Streek van Verrassingen jasje zijn de opvolgers van het streekhuisje dat van 2019 tot 2023 is ingezet als accommodatie voor journalisten en influencers, om de regio te bezoeken en hierover te schrijven.
De eerste drie persreizen zijn reeds georganiseerd, voor Barts Boekje, een grote Belgische influencer en Flair. Vanaf het voorjaar 2026 volgt een jaarrond programma, waarbij de pers al fietsend de regio verkent. Duurzaam, vernieuwend en ieder met een opmaat programma!
Wil jij ook persbezoeken ontvangen? Neem contact op met thies@leidenenpartners.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| New Dutch |
|
Werk jij aan een innovatie met internationale impact of ken je een baanbrekend Leids initiatief? Geef het een podium! Leiden&Partners ondersteunt de New Dutch Movement, die de kracht van Nederlandse innovatie viert en zichtbaar maakt.
Nomineer jouw Leidse innovatie vóór 31 oktober via onderstaande button en laat zien hoe Leiden de toekomst vormgeeft als Stad van Ontdekkingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Nationale Onderwijskrant |
|
Onlangs verscheen de Nationale Onderwijskrant, met een hoofdrol voor Leiden als Nationale Onderwijsstad 2025. In deze inspirerende editie delen wethouders Abdelhaq Jermoumi en Wietske Veltman hun visie op onderwijs, kennis en samenwerking in de Stad van Ontdekkingen.
Leiden&Partners is trotse partner en droeg bij aan de totstandkoming van deze bijzondere uitgave, die bij 60.000 onderwijsprofessionals op de mat is gevallen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| FAMtrip Leiden |
|
Op dinsdag 4 november ontvangt het Leiden Convention Bureau (inter)nationale eventplanners voor een verrassend en interactieve ondekkingstocht door de stad. Geen standaard rondleiding, maar een FAMtrip vol gamification. Spelenderwijs ontdekken zij unieke congreslocaties, ontmoeten ze inspirerende partners en ervaren zij wat Leiden zo bijzonder maakt als congresbestemming.
Ken of ben jij een eventplanner? Aanmelden kan hieronder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Wij initiëren Let's Bloomit |
Wie een bezoek brengt aan de stad dit jaar, kan bijdragen door een activiteit van Let’s Bloomit!
Bezoekers en bewoners kunnen deelnemen aan de drijfvuilrondvaart, met duurzaam vervoer een museum bezoeken of een afvalprikwandeling. Ze worden beloond met een korting, gratis bezoek of drankje.
Doe mee aan deze pilot via thies@leidenenpartners.nl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Succesvolle Praat Nederlands Day |
|
Op donderdag 9 oktober vond de eerste Praat Nederlands Day plaats, georganiseerd door het Leiden International Centre. Een dag vol leuke en leerzame activiteiten verspreid door de stad voor internationals die hun Nederlands willen verbeteren. Met ruim 120 internationals, meer dan 50 lokale ondernemers die meededen aan de Praat Nederlands at the Shop en 12 bedrijven met internationale werknemers aan de Praat Nederlands at Work was deze eerste editie buitengewoon succesvol!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Citymarketing voor studenten |
In de eerste weken van het nieuwe schooljaar heeft het Leiden&Partners team presentaties gegeven voor diverse onderwijsinstellingen. Studenten van Hogeschool Leiden, Webster University, InHolland en mboRijnland hebben een introductie op citymarketing gehad.
Komende maanden begeleidt het team meerdere projectonderzoeken van deze studenten. Op deze wijze leren zij over het werkveld en de rol van citymarketing en verbinden wij ons aan toekomstig marketingtalent. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Bereik 11.000 Leidse studenten |
Wist je dat onze studentenmailing &Cultuur ruim 11.000 Leidse studenten op mbo, hbo en universitair niveau bereikt?
Stuur gratis je cultuuraanbod met studentenkorting naar Leiden&Partners. Dan nemen we dat mee in onze studentencommunicatie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|