 |
| Update |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leiden&Partners Update
juli 2025 |
| Juli stond in het teken van vernieuwing, verbinding en erkenning. Met de lancering van Key Region Leiden ging een sterke regionale samenwerking officieel van start. Ook werd bekend dat Leiden in 2028 gaststad is van het International Congress on Education in Botanic Gardens. De stad werd omgetoverd naar de 17e eeuw met de Leidse Rembrandt Dagen. Tot slot lees je meer over New Dutch en de terugblik op de Dutch Bio Science Week. |
|
|
|
|
|
|
| |
| Key Region Leiden, science for life |
| Met de officiële aftrap van Key Region Leiden, de nieuwe naam van Economie071, is de vernieuwde publiek-private samenwerking van start gegaan voor de kennisas Leiden–Katwijk–Noordwijk. Onder deze nieuwe naam bundelen zeven gemeenten, drie kennisinstellingen, vier ondernemersverenigingen en drie innovatieclusters hun krachten. Met als doel de regionale economie duurzaam te versterken en brede welvaart te bevorderen. Wij feliciteren Key Region Leiden met deze nieuwe naam en succesvolle doorstart. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Days of Art&Science |
De derde editie van de Days of Art&Science vindt medio september plaats. De Days of Art&Science omvat diverse unieke activiteiten op het snijvlak van kunst en wetenschap, volledig in de geest van de stad. Ieder evenement kent een eigen bijzondere ervaring, zoals onder meer de Nacht van Ontdekkingen, Wavelength, Brave Young Minds en Brave New World.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Leidse strip in Donald Duck |
Samen met zeven Leidse musea vertellen we waarom Leiden dé cultuurstad is om te bezoeken. Binnen de Cultuurcampagne werken we met DPG Media en plaatsen we artikelen in titels als Margriet, Libelle, Flair, VTwonen en Donald Duck. Met de Donald Duck redactie is voor het eerst een strip over Leidse musea gemaakt. Dit weekblad bereikt 1,5 miljoen lezers (!). Libelle publiceerde naast de ingekochte media een redactioneel stuk over zomer in Leiden. In december volgt er een zes paginagroot redactioneel artikel in hetzelfde magazine. De redactie is fan geworden van de stad en haar ondernemers na een redactiebezoek begin dit jaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Zomercampagne Trakteer jezelf op Leiden |
| Met nieuw foto- en videomateriaal van gezinnen en stellen die de stad bezoeken, starten we de zomercampagne ’25. Via een regionale social mediacampagne en artikelen in landelijke media, tonen we waarom een dagje Leiden een cadeau aan jezelf en geliefde(n) is. Vanuit huis, vanaf de buurtcamping, voor een dag winkelen, een horeca- of museumbezoek. Met de campagne laten we de aantrekkelijkheid van de stad tijdens de zomervakantie zien, waarbij gezinsinfluencers samen met ons de leukste tips aan hun volgers geven. Trakteer jezelf op Leiden is een campagne i.s.m. Centrummanagement Leiden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Dutch Bio Science Week |
|
In het laatste weekend van juni vond de Dutch Bio Science Week plaats, dé week waarin consumenten en professionals Leiden als wetenschapsstad beter leren kennen. Met o.a. een Kennisfestival, Leiden Bio Science Park Open Dag en gratis science wandelingen vanuit de VVV. De week trok wederom bijna 5.000 bezoekers. De Dutch Bio Science Week is een gezamenlijk initiatief van Stichting Leiden Bio Science Park, Leiden&Partners, het Leiden Healthy Society Center en Leiden Kennisstad, en maakt de kennis en innovatie van Leiden zichtbaar en beleefbaar binnen Life Sciences & Health.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| New Dutch |
| Begin juli kwamen partners van de New Dutch beweging samen in Utrecht om ideeën te delen en verder te bouwen aan de positionering van Nederland als innovatieland. Leiden is trots partner, want in Leiden komen verleden, heden en toekomst samen. Met Universiteit Leiden, het Leiden Bio Science Park en het LUMC is onze bewijslast oneindig en mede via New Dutch maken we deze Leidse verhalen zichtbaar. In oktober hosten we de allereerste New Dutch persreis rond het thema health. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Goed bezochte Leidse Rembrandt Dagen |
| In de maand juli vormde de Leidse binnenstad opnieuw het decor voor de Leidse Rembrandt Dagen. De stad keerde even terug naar de 17e eeuw met levend theater, historische scènes en kunstzinnige voorstellingen, een sfeervol eerbetoon aan Rembrandt van Rijn, geboren in Leiden op 15 juli 1606. Leiden&Partners droeg bij met een financiële bijdrage én de verzorging van de website en sociale media. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Rembrandt Trakteert |
|
Leiden&Partners heeft samen met verschillende partners en binnenstad ondernemers, VVV Leiden, Latijnse School en Young Rembrandt Studio in de week van Rembrandts verjaardag (8 t/m 16 juli) gezorgd voor betoverende kortingen en aanbiedingen om de associatie Rembrandt en Leiden te versterken.
Tegelijkertijd zorgen de kortingen voor conversie/beleving richting binnenstad ondernemers, musea en culturele activiteiten voor (regio)bewoners.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Urban Trail Leiden door de Young Rembrandt Studio |
| Afgelopen maand vond de Urban Trail plaats in Leiden. Tijdens deze bijzondere belevingstocht (hardloopwedstrijd) ontdekten deelnemers mooie locaties in de binnenstad zoals Rijksmuseum Boerhaave en het Academiegebouw van Universiteit Leiden. De Urban Trail is een ontdekkingstocht waar sportiviteit, cultuur en architectuur samenkomen. Op de route lag ook de Young Rembrandt Studio. Deelnemers kwamen door de studio, waar de 7 minuten video experience over Leidens bekendste schilder voor een aangename stop zorgde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Welkom in Museumstad Leiden |
|
Treinreizigers die nu Leiden Centraal binnenrijden als eindstation of tussenstop, worden door nieuwe visuals verwelkomd: ‘Welkom in Museumstad Leiden!’
Samen met de stationsmanager van Leiden Centraal is deze nieuwe vorm van citydressing opgezet. “Leiden Centraal heeft ruim 80.000 reizigers per dag. Het is heel fijn dat wij nu op het perron meer zichtbaarheid kunnen geven aan de stad Leiden, om zo de verbinding tussen reiziger en stad te vergroten. Leiden biedt zoveel moois!” aldus stationsmanager Marco Valkenburg, die samenwerkte met Leiden&Partners aan dit project.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Nieuwe familie-audiotour |
|
Leiden heet de Stad van Ontdekkingen, maar waarom heet de stad zo? Als cadeau aan inwoners en bezoekers lanceert Leiden&Partners deze zomer de nieuwe audiotour voor kinderen 6-12 jaar. Met het 450-jarig jubileum van Universiteit Leiden en de mooiste verhalen rondom Leidse ontdekkingen is deze stadswandeling van 3 km door de binnenstad, met 12 audiofragmenten onderweg, een mooie toevoeging aan het VVV-assortiment. Nu verkrijgbaar in het Nederlands en vanaf september ook in Engels. Flyers van deze tour zijn op te vragen via info@vvvleiden.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Internationals verbinden bij Human Capital XL |
|
In juli was het team van Leiden International Centre aanwezig bij Human Capital XL tijdens de Dutch Bio Science Week. Jenny en Sibilla woonden een sessie bij over trends op de arbeidsmarkt in Life Sciences & Health en spraken met HR-professionals, loopbaanexperts en internationale werkzoekenden – waarbij we advies en ondersteuning boden voor loopbanen in deze dynamische sector.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Botanisch congres 2028 (ICEBG) |
|
In 2028 verwelkomt Leiden het International Congress on Education in Botanical Gardens (ICEBG). De stad biedt met de Hortus botanicus Leiden, de oudste botanische tuin van West-Europa, een uniek decor waar natuur, wetenschap en educatie samenkomen. Het is een mooie erkenning voor de sterke internationale positie van Leiden als stad van kennis en ontdekking, en een bijzondere mijlpaal voor de botanische en educatieve gemeenschap. Het team van Leiden Convention Bureau schreef het bidbook voor dit congres. Het congres is goed voor 350 bezoekers die gemiddeld 600 euro uitgeven per persoon.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Dit is de laatste L&P update voor deze zomer. De volgende L&P update verschijnt weer in september. Wij wensen iedereen een hele fijne zomer toe! |
| - Leiden&Partners - |
|
|
|
|
|
|
|
|