Indien deze e-mail van Leiden Marketing niet goed zichtbaar is, klik dan hier voor de online versie.
Terugblik Leidsche Plein
26 januari 2017

De eerste partnerbijeenkomst van Leiden Marketing dit jaar vond plaats – met dank aan de Rabobank -  in het nieuwe kantoor van Rabobank Leiden-Katwijk aan de Schipholweg.

Een dubbeldate, want direct hierna vond de opening van het ‘Mondriaan to Dutch Design’ -jaar voor Leiden plaats in het tegenovergelegen Achmea-gebouw. Partners kon dat ook niet ontgaan, want de gehele aankleding was in stijl, van jurkjes tot servetten. De bijeenkomst werd afgetrapt met de finale versie van de City-film, die binnenkort voor iedereen beschikbaar is. Na het welkomswoord van Martijn Bulthuis van Leiden Marketing, liet de directievoorzitter van de Rabobank Leiden-Katwijk, Erik Versnel, weten dat hij blij was iedereen in zijn pand te mogen verwelkomen, nu en in de toekomst. Want zoals hij zei:
 “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen”.

  
Keynotes
De Brand Story van Leiden Marketing werd onthuld: ‘Het Leids Continuüm’. Met passie vertelde regiostrateeg Lucien Geelhoed aan de hand van dit Leids Continuüm waarom Leiden geen toeval is. Strekking van de Brand Story is dat alles circulair is en niets op zichzelf staat. Een doorlopend, kloppend en integraal verhaal waar Leiden Marketing en haar partners op kan voortborduren. Met deze Brand Story in de hand, kan iedereen eenzelfde en een eenduidig verhaal vertellen en zelf uitleggen waarom Leiden geen toeval is. Download ‘Het Leids Continuüm’ hier.

Conrad van Tiggelen, directeur Marketing bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en Meta Knol, directeur Museum De Lakenhal gaven inhoud en context aan het Nationale Themajaar ‘van Mondriaan to Dutch Design’, 100 jaar De Stijl, 100 jaar innovatie’. Conrad praatte de aanwezigen bij over de Holland City strategie, Nederland gezien vanuit een buitenlands perspectief. Nederland onderscheidt zich door open-minded people en passies: Hollandse Meesters, Water, Fietsen, Bloemen, Kust en New Dutch. Steden doen er goed aan hun onderscheidend DNA te ontdekken en passies aan het heden te koppelen. Bekijk de presentatie hier.

Meta Knol, directeur Museum De Lakenhal, gaf een korte, zeer interessante les kunstgeschiedenis met als belangrijke conclusie: vooruit kijken loont! De initiatiefnemers van De Stijl keken vooruit en bedachten een universele taal voor het vormgeven van de wereld. Het ging over omdenken van een oude naar een nieuwe (betere) wereld. Openheid, tolerantie en gastvrijheid naar het heden halen, andersdenkenden uitnodigen, waarom niet? Klik hier voor de presentatie.

In Leiden gaat het dit themajaar vooral over 100 jaar ná de Stijl met lezingen, tentoonstellingen, exposities en meer. Er zijn vele initiatieven, Leiden bruist: kijk op de website voor het volledige programma rondom de viering ‘Mondriaan tot Dutch Design’.  
 


Interactieve discussie

Ook vond er deze editie weer een interactieve discussie met stemkastjes plaats waarbij een panel met de ‘communicados van de stad’, te weten Marjolein Zaal, hoofd Bestuur & Communicatie bij de Gemeente Leiden, Marleen van 't Oever, directeur Communicatie bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en Minke Holleman van de Universiteit Leiden de zaal van hun mening voorzag. Met de catchbox (gooimicrofoon) kregen ook partners in de zaal volop ruimte om te reageren. Een greep uit de reacties op de stellingen: Marjolijn van der Jagt vindt dat de 071 regio onlosmakelijk verbonden is aan Leiden, Stad van Ontdekkingen. Koppel daaraan Streek met Verrassingen. Pieter van Straaten attendeerde aanwezigen nog eens op de lobby inzake het European Medicines Agency (EMA) dat nu nog in Londen is gevestigd, maar wegens de Brexit zal worden verplaatst. Hoe mooi zou het zijn om dit instituut naar Leiden te halen? Enorm belangrijk voor het internationaliseren van groot Leiden.

Er werd uitgebreid stilgestaan bij de toekomst van Het Leidsch Dagblad. Iedereen was van mening dat dit moet blijven voortbestaan, maar wel inspelend op de huidige tijd met nieuwe middelen en technologieën zoals de vernieuwde website en app. In 2017 zetten de Universiteit Leiden, de Gemeente en culturele partners, Leiden in een ‘Asia Year’ een jaar lang op de kaart als topcentrum voor Azië op het gebied van onderzoek, onderwijs, collecties en expertise. Positief was de zaal over de uitbreiding van de Leidse Universiteit naar Den Haag. Het is geen concurrentie maar juist een versterking was de algehele opinie. Een kans voor Leiden om goed zichtbaar te zijn.  

 
Newsroom

Na een korte break was het tijd voor de Newsroom van Leiden Marketing. Daarin informeerde Mincke Pijpers ons over de succesvolle Cultuurcampagne. Dat smaakt naar meer! De gesprekken met musea voor de volgende campagne staan alweer gepland. Mirjam Flik vertelde over de sterkere versie van de Signatures Cultuurweken, die Signature Pieces gaan heten, met een zomer-, najaar- en wintereditie én een festivalhart in de Stadsgehoorzaal. Het Expat Centre Leiden deelde een mooi succes. Zij hebben inmiddels al 70 inschrijvingen van expats verzorgd. Regionaal nieuws was er ook. Noordwijk, Katwijk en Leiden Marketing stonden met een goede energie gezamenlijk op de Vakantiebeurs als onderdeel van een grotere campagne rondom de positionering Stad+Kust. Daarnaast was er aandacht voor de verlenging van het convenant Student en Stad met de Gemeente, Leiden Marketing, PKvV en MASCQ-verenigingen. Studenten zetten zich graag in voor de stad op diverse manieren, o.a. denktank regionale streek, samenwerking met Oxford, organisatie jaarlijkse Museumnacht, filmwedstrijd, &cultuurkaart, festival BASIL Catena Open Air en andere initiatieven dichtbij huis.

Alle partners ontvingen na afloop een goedgevulde goodiebag met daarin het Partnerplan 2017, Het Leids Continuüm, Marketingplan 2017, stripboek De Ziel van Leiden, een 'Mondriaan to Dutch Design' NRC bijlage van het NBTC en een brochure over het Leiden Asia Year.

Na het Leidsche Plein maakten de meeste partners de oversteek naar het Achmea gebouw voor de feestelijke opening van het Stijljaar.

Veel moois om te delen en mee aan de slag te gaan! Allen dank voor de inspiratie!

 
Bedankt voor de aanwezigheid.
We gaan weer vol inspiratie het groot Leidse werkveld in!
De volgende editie is op woensdag
5 april 2017 (13:30 uur bij Corpus).  Tot dan!
 

 
Twitter Facebook LinkedIn
Leiden Marketing     071-5160990     info@leidenmarketing.nl www.leiden.nl

Wilt u de mailing doorsturen? klik
hier
Wilt u zich voor de nieuwsbrief aanmelden? klik hier
Wilt u zich voor de nieuwsbrief afmelden? klik hier

U ontvangt deze nieuwsbrief op het volgende e-mailadres: jessica@leidenmarketing.nl